Oszustwa inwestycyjne są jednym z najczęstszych ataków wymierzonych w osoby korzystające z usług oferowanych na rynku finansowym. W ostatnim czasie coraz częściej spotykamy się z oszustwami dotyczącymi kryptowalut lub inwestowania na rynku Forex.
Tylko w ciągu ostatnich dwóch miesięcy Zespół CSIRT KNF zgłosił 3424 reklam, zamieszczonych w mediach społecznościowych, zachęcających do "Fałszywych inwestycji”.
W większości przypadków schemat działania tego oszustwa jest bardzo podobny. Cyberprzestępcy wykorzystują media społecznościowe, zamieszczając w nich fałszywe reklamy dotyczące intratnych inwestycji. Przyciągają uwagę użytkowników, zazwyczaj oferując bardzo wysokie zyski bez ryzyka utraty pieniędzy. Zachęcają do pobrania konkretnej aplikacji, rzekomo umożliwiającej zainwestowanie pieniędzy.
Po rejestracji, z użytkownikiem kontaktuje się konsultant oferujący pomoc w przejściu całego procesu. W kolejnym etapie ofiara uzyskuje dostęp do fałszywej platformy inwestycyjnej, na którą może wpłacić środki. Po ich wpłaceniu oszuści, wykorzystując socjotechnikę, nakłaniają poszkodowanego do kolejnych wpłat.
W późniejszym etapie ofiara może być proszona o zainstalowanie programu do obsługi zdalnej. Pozwala on cyberprzestępcom na dostęp do treści na urządzeniu użytkownika i przechwytywanie danych dostępowych do jego bankowości elektronicznej.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowym raportem na ten temat.
UWAGA! Oszuści podszywają się pod pracowników Banków, Banku Spółdzielczego, Banków Zrzeszenia BPS, firm informatycznych
Cyberprzestępcy pod pozorem troski o bezpieczeństwo Twoich środków i operacji finansowych mogą kontaktować się z Tobą telefonicznie, przez dowolny komunikator lub w jakiejkolwiek innej formie i nakłaniać Cię do:
przekazania identyfikatora i hasła do bankowości elektronicznej,
podania danych kart płatniczych (numer i kod CVV/CVV2) lub innych ważnych danych (np. PESEL, skany dokumentu tożsamości),
zainstalowania dodatkowego oprogramowania na komputer lub aplikacji na smartfonie (AnyDesk/TeamViewer),
wyręczenia w wykonaniu lub dokończeniu transakcji w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej.
PRACOWNIK BANKU NIGDY NIE ZADZWONI I NIE POPROSI CIĘ O TAKIE DANE
NIGDY NIE podawaj powyższych danych!!!
NIGDY NIE instaluj dodatkowych aplikacji!!!
NIGDY NIE potwierdzaj żadnych operacji, które nie były zlecone przez Ciebie!!!
PAMIĘTAJ, od CIEBIE zależy, czy oszuści zdołają przejąć Twoje konto i wyczyścić je ze wszystkich pieniędzy!
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zakończ połączenie i niezwłocznie poinformuj Bank dzwoniąc do swojej placówki, pod numer: