Święta to okres, w którym spotykamy się z najbliższymi. Czas przygotowań może być dobrym pretekstem do rozmów na wiele tematów. Świąteczna etykieta zakłada pomijanie wątków budzących kontrowersje czy tych mogących być kością rodzinnej niezgody, dlatego do worka tematów proponujemy dołożyć, może mało popularny, aczkolwiek niezwykle ważny temat cyberbezpieczeństwa. W końcu każdemu z nas zależy na bezpieczeństwie naszych najbliższych – również w przestrzeni cyfrowej.
Osobom interesującym się tematem bezpieczeństwa w sieci oraz aktywnym użytkownikom internetu może się wydawać, że na temat cyberbezpieczeństwa powiedziano już wszystko, a informacje te dotarły do niemal każdego. Mimo to codziennie zdarzają się kradzieże pieniędzy autoryzowane danymi pozyskanymi przez cyberprzestępców.
Namiastką informującą o skali z jaką mamy aktualnie do czynienia mogą być dane zebrane przez zespół CRIST KNF, który podaje że tylko w II kw. 2021 pojawiło się 1300 domen wyłudzających dane od użytkowników. Warto jednak pamiętać że fałszywe domeny to tylko jedna z wielu możliwości wyłudzania danych. Cyberprzestępcy dysponują bowiem arsenałem narzędzi, wśród których aktualnie królują te wykorzystujące różne formy socjotechniki.
Co możemy zrobić? Przede wszystkim ostrzegać i edukować pracowników i Klientów. Dlatego też dziś proponujemy Państwu zapoznanie się z kilkoma grafikami, które prezentowaliśmy również podczas akcji „Październik miesiącem cyberbezpieczeństwa” – być może będą one punktem wyjścia do rozmów z najbliższymi. Przygotowaliśmy je w nieco innej, bo świątecznej odsłonie, życząc by o bezpieczeństwo swoje i swoich najbliższych dbali Państwo przez cały rok.
Do Państwa dyspozycji przekazujemy grafiki z następującymi tematami:
Jak się chronić przed oszustwem na OLX?
Jak hakerzy wykorzystują socjotechnikę?
Jak utworzyć bezpieczne hasło?
Sześć złotych zasad bezpieczeństwa w mediach społecznościowych
Jak się chronić przed złośliwym oprogramowaniem?
Jak wygląda krajobraz bezpieczeństwa polskiego internetu?
Komunikat dotyczący bezpieczeństwa
UWAGA! Oszuści podszywają się pod pracowników Banków, Banku Spółdzielczego, Banków Zrzeszenia BPS, firm informatycznych
Cyberprzestępcy pod pozorem troski o bezpieczeństwo Twoich środków i operacji finansowych mogą kontaktować się z Tobą telefonicznie, przez dowolny komunikator lub w jakiejkolwiek innej formie i nakłaniać Cię do:
przekazania identyfikatora i hasła do bankowości elektronicznej,
podania danych kart płatniczych (numer i kod CVV/CVV2) lub innych ważnych danych (np. PESEL, skany dokumentu tożsamości),
zainstalowania dodatkowego oprogramowania na komputer lub aplikacji na smartfonie (AnyDesk/TeamViewer),
wyręczenia w wykonaniu lub dokończeniu transakcji w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej.
PRACOWNIK BANKU NIGDY NIE ZADZWONI I NIE POPROSI CIĘ O TAKIE DANE
NIGDY NIE podawaj powyższych danych!!!
NIGDY NIE instaluj dodatkowych aplikacji!!!
NIGDY NIE potwierdzaj żadnych operacji, które nie były zlecone przez Ciebie!!!
PAMIĘTAJ, od CIEBIE zależy, czy oszuści zdołają przejąć Twoje konto i wyczyścić je ze wszystkich pieniędzy!
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zakończ połączenie i niezwłocznie poinformuj Bank dzwoniąc do swojej placówki, pod numer: